Waar (en hoe) kleine bedrijven QR-codes kunnen gebruiken

In het afgelopen jaar is veiligheid enorm belangrijk geweest voor ondernemers over de hele wereld. Ze hebben snel gereageerd en als gevolg daarvan zijn QR-codes terug van weggeweest. QR-codes zijn nu makkelijker in te zetten dan ooit, of dat nu voor contactloze menukaarten of contactloos betalen is. Met de meeste smartphones hoef je de camera alleen op de code te richten om automatisch een URL te ontvangen.

QR-codes kunnen op allerlei producten voor kleine bedrijven gezet worden, zoals op deze marketingproducten:

  • Visitekaartjes
  • Automagneten
  • Raamstickers
  • Stickervellen
  • Spandoeken van vinyl
  • Foamboarden
  • Mini roll-up banners

Wat is de beste plaats om een QR-code te gebruiken en wat voor product met QR-code is het beste voor jouw onderneming?

De beste plaats om een QR-code te gebruiken hangt af van het soort bedrijf dat je hebt en waar je de QR-code naar wilt linken. Of je de QR-code nu wilt gebruiken voor betalingen, om klanten meer informatie te geven of om je diensten te stroomlijnen, hier vind je een aantal ideeën (en productsuggesties) om QR-codes te gebruiken, gebaseerd op verschillende soorten kleine bedrijven.

Voor de horeca:

Een van de populairste manieren die voor de comeback van QR-codes heeft gezorgd, is via contactloze menukaarten. Als je het nog niet gedaan hebt, stel er dan een in voor je eetgelegenheid en plaats de codes op een prominente locatie waar ze makkelijk gescand kunnen worden. Dat kan een mini roll-up banner zijn, een raamsticker op de voordeur of een spandoek bij de afhaalbalie.

Biedt jouw restaurant een afhaaldienst? Zet een scanbare QR-code in de bevestigingsmail van de bestelling, als de klant de bestelling komt ophalen, hoef je alleen de code te scannen voor een gestroomlijnd afhaalproces.

Producten met QR-codes voor restaurants

Voor eigenaars van een sportschool:

Of je nu een grote sportschool hebt of een exclusieve fitness-studio, overweeg QR-codes te gebruiken om een veilige, naadloze ervaring te creëren voor het inchecken of registreren voor een les. Probeer eens een QR-code te printen op een mini roll-up banner voor een makkelijke incheck, of op een raamsticker voor de ingang van de studio voor contactloze registratie.

Of als je nieuwe leden wilt aantrekken, kun je een QR-code op een product met veel zichtbaarheid zetten (zoals een spandoek of poster). Link de QR-code naar een virtuele tour door je sportschool, een voorproefje van je lessen of een speciale aanbieding voor nieuwe leden.

Producten met QR-codes voor sportscholen

Voor dienstverleners:

Als je een dienst aanbiedt, zoals timmerlui, metselaars, tuiniers, loodgieters en schilders, kun je ook een QR-code gebruiken. Zet QR-codes in om het makkelijk te maken voor klanten om een afspraak te maken, een formulier voor advies in te vullen of een beoordeling achter te laten op Yelp. Zet een QR-code op een raamsticker of automagneet, zodat potentiële klanten hem snel kunnen scannen voor meer informatie als ze je (geparkeerde) voertuig zien staan.

Biedt je een dienst aan waarbij de klant nazorg moet leveren? Overhandig aan het einde van je afspraak een visitekaartje met een QR-code die naar speciale instructies leidt om hun nieuwe tuin bij te houden of om hun nieuwe hardhouten vloer te onderhouden.

Producten met QR-codes voor dienstverleners

Voor makelaars:

Een pand verkoopt zo goed als de foto's, dus maak het makkelijk voor potentiële kopers om de volledige galerij of video-tour te bekijken via een QR-code. Zet er een op het Te Koop-bord bij elk pand en zelfs op de flyers die je aan cliënten uitdeelt.

Behalve voor visuele doelstellingen kun je QR-codes ook gebruiken om potentiële kopers de adresgegevens van je kantoor of een bezichtiging te geven. Print er een aantal op een stickervel, zodat je ze makkelijk op je visitekaartje kunt plakken en uitdelen.

Producten met QR-codes voor makelaars

Voor de detailhandel

Of je nu een online boetiek hebt of een fysieke winkel, je kunt QR-codes in de verpakking verwerken. Gebruik ze als link naar je profielen op sociale media, een kortingscode voor de volgende aankoop of een feedbackformulier. Zet een QR-code op de stickers die je gebruikt voor de branding van je papieren tassen en op de visitekaartjes of postkaarten die je bij elke bestelling stopt. Dit is een goede manier om een interactieve shopervaring te creëren van begin tot eind.

Producten met QR-codes voor de detailhandel

TIP VAN VISTAPRINT

Wil je een volledig op jouw merk afgestemde ervaring creëren? Dit is een goed voorbeeld: Als je een kledingwinkel hebt, kun je een sticker met een QR-code op de hang tag van een item plakken die een stylingvideo of verwante productsuggesties laat zien als hij gescand wordt.

Voor iedereen:

Ongeacht wat voor klein bedrijf je hebt, er zijn genoeg manieren om een QR voor je te laten werken. Hier vind je een paar algemene ideeën waarop je deze technologie kunt inzetten.

  • QR-codes zijn een economische manier voor kleine ondernemers om contactloze betalingen te accepteren.
  • Zet een QR-code op je visitekaartje om contactgegevens te delen of iemand snel naar je website te leiden.
  • Gebruik QR-codes voor weggeefacties: stimuleer mensen om een contactformulier in te vullen of zich in te schrijven voor je nieuwsbrief via de QR-code die je aanbiedt en beloon ze vervolgens met een korting of weggevertje.
  • Zorg voor meer volgers op je sociale media met QR-codes die naar je Instagram-, Facebook-, Youtube- of Twitter-pagina linken. Zet een QR-code op je visitekaartje, spandoeken en posters in je winkel of op je correspondentie.
  • Zet een QR-code op bonnetjes of facturen om in een paar klikken feedback te krijgen.

Klaar om een QR-code in te zetten voor jouw onderneming?

Als je eenmaal hebt besloten of je een QR-code gaat gebruiken voor een weggeefactie, contactloze betalingen of om de menukaart weer te geven, zijn er nog een paar dingen die je moet doen. Ga het volgende na, voordat je je nieuwe product met QR-code gaat gebruiken:

  • Zet je aan tot actie? Zet onder de QR-code een redelijk verzoek, zoals 'Hier scannen' of 'Bezoek mijn website'.
  • Staat hij op de goede plek? Zorg dat de QR-code op een plek staat die makkelijk te scannen is. Laat wat ruimte vrij om de code heen wanneer je je visitekaartjes of spandoeken ontwerpt.
  • Heb je ze getest? Probeer zelf eens of het werkt, voordat je de poster met QR-code ophangt. En laat ook je personeel, vrienden of familieleden de code testen.
  • Krijgt de klant een beloning? Maak klanten enthousiast om je QR-code te gebruiken door er een beloning aan te koppelen. Misschien loten ze automatisch mee naar cadeaubon als ze zich inschrijven voor je nieuwsbrief.

Begin nu