Klaar voor de start, glow: Hoe dit door vrouwen gerunde bedrijf blijft groeien

Bedrijven moeten blijven groeien om te slagen, of ze dat nu doen door het aanbod aan te passen of door hun klantenbestand te blijven uitbreiden. Glowy, een beautybar in Berlijn, is het perfecte voorbeeld van een kleine onderneming die prioriteit geeft aan het bereiken van nieuwe klanten en het aantrekken van verschillende doelgroepen. Amelie Hoang, Tami Hoang en Theresa Schicks zijn de eigenaressen van Glowy. We spraken met Theresa en Amelie om meer te weten te komen over de groei en het succes van het bedrijf sinds de opening.

Uiterlijke verzorging is een soort familieberoep voor de zussen Amelie en Tami. Tijdens hun jeugd waren hun ouders de eigenaars van meerdere schoonheidssalons. Terwijl ze opgroeiden leerden ze niet alleen om verschillende schoonheidsbehandelingen en -procedures uit te voeren, maar kregen ze ook veel mee over klantenservice en hoe je een bedrijf runt.

"Ik wist al heel jong dat ik mijn eigen bedrijf wilde starten. Na een paar part-time baantjes, een diploma van de opleiding bedrijfskunde en de werkervaring in de twee schoonheidssalons van mijn ouders, besloot ik mijn eigen bedrijf in de beautysector op te zetten", legt Amelie uit. "Hoewel er in andere landen nieuwere en coolere concepten op de markt kwamen, waren er in Berlijn alleen gedateerde nagelstudio's die bijna allemaal aan dezelfde clichés voldeden. Ik wilde die [nieuwe] concepten naar Berlijn halen en een It-plek creëren waar je je nagels, wenkbrauwen en wimpers kon laten doen in een relaxte, moderne omgeving." Uiteindelijk waren Amelie en Tami er klaar voor om voor zichzelf te beginnen en openden ze in 2016 de eerste Glowy Beauty Bar.

Theresa kwam ongeveer een jaar na de opening van de eerste Glowy-vestiging het team versterken. Amelie en zij zaten in dezelfde klas voor planning van je zakelijke toekomst, waar Amelie haar bedrijfsplan voor de beautybar presenteerde. Toen Amelie opmerkte dat ze hulp nodig had met marketing, was Theresa meteen enthousiast. "Ik heb me vanaf het begin beziggehouden met marketing en Amelie met studiobeheer", zegt Theresa. "Nu houdt Amelie zich bezig met het personeel, Tami met de bestellingen en delen we de financiële taken. Over het algemeen bespreken we alles met elkaar."

Glow en groei

Toen Glowy open ging, was Amelie bang dat haar idee niet aan zou slaan en dat ze moeite zou hebben om een plek op de markt te veroveren, laat staan om op te vallen. Hoewel ze zegt dat ze weinig concurrentie had toen ze voor het eerst opende in Berlijn, zijn er nu meer studio's met vergelijkbare werkwijzen en behandelingen.

Als hoofd marketing voor Glowy is het een van Theresa's prioriteiten om ervoor te zorgen dat de dienstverlening van Glowy uitzonderlijk is. "Om op de lange termijn uniek te blijven en onze klanten de Glowy-ervaring te kunnen bieden, moeten we blijven evolueren", zegt ze. "Aan de ene kant betekent dat de nieuwste trends volgen, maar aan de andere kant betekent het ook trouw blijven aan ons merk en constant op een hoog kwaliteitsniveau presteren."

Oorspronkelijk bestond het logo van Glowy uit een ontwerp met handgeschreven letters en gouden en roze details. "Sindsdien zijn we geëvolueerd...en toen de tweede Glowy Beauty Bar geopend werd, wilden we die evolutie laten zien met een rebranding. Daarom koos onze brandmanager voor een schreeflettertype en een frisse blauwe achtergrondkleur voor het nieuwe logo. We vonden het belangrijk dat de 'volwassen' versie van Glowy aantrekkelijk is voor onze vrouwelijke en mannelijke klanten en dat pure ontspanning centraal staat voor de tijd die ze bij ons besteden, helemaal in lijn met ons motto: 'Feel Glowy, Feel Good.' Theresa geeft aan dat hun nieuwe logo genderneutraler is en dat het de bedoeling was om een look te ontwerpen die vriendelijker en toegankelijker is.

Een belangrijke manier waarop Glowy zich onderscheidt van de concurrentie is dat ze het aanbod hebben uitgebreid met privé-evenementen (zoals 'Pretty Parties' in de salon) en een mobiele beautybar. Hoewel de meeste van die privé-evenementen door bestaande klanten worden geboekt, zegt Theresa dat er ook bijna altijd nieuwe klanten aanwezig zijn. En zodra het evenement voorbij is, nemen ze contact op met alle aanwezigen om hun feedback te vragen. Een aantal onmisbare producten voor evenementen in de studio's van Glowy zijn prijslijsten, spandoeken en borden voor binnen en buiten, en klantkaarten.

Glowy heeft ook een mobiele beautybar die klanten kunnen boeken voor evenementen of feesten op andere locaties. "Doordat we voor grote bedrijven en op evenementen werken, bereiken we veel nieuwe mensen." Theresa maakt het mobiele aanbod bekend op de website, socialmediapagina's en displays van Glowy. En tijdens evenementen van de beautybar zorgen ze er altijd voor dat ze kortingskaarten, prijslijsten en items met hun merk erop hebben, zoals stoelen en kleding. "We bereiken veel potentiële klanten op evenementen en de kans is groter dat ze de studio uitproberen als ze korting krijgen."

Glowy's essentiële marketingproducten

Glowy gebruikt veel verschillende marketingproducten om een samenhangende merkbeleving te creëren van begin tot eind... en daarna. (Ze geven hun klanten boekjes met instructies voor nazorg mee naar huis, op basis van de schoonheidsbehandeling die ze hebben gehad.)

Visitekaartjes waren een van de eerste dingen die Amelie, Tami en Theresa voor Glowy bestelden. Inmiddels hebben ze verschillende uitvoeringen die ze bij de hand houden voor specifieke doeleinden: een voordeelkaart voor bedrijven bijvoorbeeld, en een kaart met 10% korting voor evenementen. Klantkaartjes zijn ook belangrijk geworden voor klantbehoud. "Elke klant krijgt na het bezoek aan de studio een klantkaart met een stempel voor elke behandeling", legt Theresa uit. "We willen onze klanten belonen voor hun loyaliteit, daarom geven we ze korting op elke vierde behandeling. Als elke vierde behandeling iets goedkoper is, is dat natuurlijk een goede reden voor klanten om terug te komen."

Glowy print cadeaubonnen en tegoeden op postkaarten. Theresa zegt dat ze hun tegoeden en klantkaarten uniek en herkenbaar hebben gemaakt, maar ook "professioneel, modern en vooral inspirerend. Het heeft iets artistieks als je met kleuren en design werkt en dat wordt weerspiegeld door de penseelstreken op de ontwerpen van de [tegoeden en klantkaarten]". Ze verkopen ook digitale cadeaubonnen in hun online webwinkel, wat helpt om nieuwe bestellingen en klanten binnen te halen.


Posters met prijsinformatie waren ook een van de eerste aankopen. Ze hangen nog steeds buiten de studio's van Glowy en in combinatie met flyers communiceren ze nieuws, informatie, aanbiedingen en seizoensdeals aan klanten.

Het team van Glowy gebruikt posterstoepborden buiten de studio's om hun diensten weer te geven, lopende aanbiedingen zichtbaar te maken en nieuwe diensten aan te prijzen. Ze gebruiken ook digitale displays om video's en afbeeldingen te laten zien. "Zowel de posterstoepborden als de digitale displays trekken de aandacht als mensen voorbij lopen en ze laten mensen weten wie wij zijn en wat we aanbieden", merkt Theresa op. Het is een effectieve manier om mensen kennis te laten maken met het bedrijf en de diensten, omdat "ze niet naar binnen hoeven te komen om het te vragen. We hebben ook een bakje met prijslijsten bij de ingang die mensen mee kunnen nemen".

Het personeel van Glowy draagt T-shirts en hoody's met het merk erop voor een professionele look in de studio en op evenementen. Tijdens de lockdown begonnen ze deze kleding ook in hun online winkel te verkopen, zodat klanten hun merk konden steunen.

Social media gebruiken

Naast het traditionele, fysieke marketingmateriaal zorgen Theresa en het team er ook voor dat Glowy een aantrekkelijke online aanwezigheid heeft om nieuwe klanten aan te trekken en de betrokkenheid van bestaande klanten te behouden. "We leggen veel nadruk op een goede online aanwezigheid. We hebben een website laten bouwen toen we onze studio voor het eerst openden, maar die was toen nog relatief klein. Na onze rebranding hebben we ook zelf een nieuwe website gebouwd die uitgebreide informatie biedt over al onze behandelingen, samenwerkingen, media, speciale aanbiedingen en die zelfs een eigen bloggedeelte en webwinkel bevat waar klanten Glowy-tegoeden en andere producten kunnen kopen."

Ze gebruiken TikTok, Pinterest, Facebook en Instagram om Glowy te promoten, waarbij Instagram de meeste nadruk krijgt. "We zien Instagram als ons lookbook", zegt Theresa. "In onze posts en Stories delen we informatie over onze behandelingen en speciale aanbiedingen en er zijn een paar influencers die ons voornamelijk op Instagram steunen."

Visuele platforms zoals Instagram zijn de perfecte plek om alles wat Glowy doet te tonen, van manicureselfies tot close-ups van wimperbehandelingen. "De foto's voor onze posts worden door onszelf en onze medewerkers genomen, of zijn afkomstig van samenwerkingen. In het geval van samenwerkingen met influencers vinden we het altijd belangrijk dat we kwalitatief goede afbeeldingen krijgen die we op social media kunnen gebruiken."

Ze gebruiken social media niet alleen om de diensten en merkidentiteit van Glowy te laten zien, maar ook om te communiceren met klanten. "Zowel onze klanten als onze influencers gebruiken vaak links naar ons in hun Instagram Stories, waardoor we de aandacht trekken van mensen die nog geen klant bij ons zijn. We gebruiken hashtags en we posten het resultaat van onze behandelingen, maar ook speciale aanbiedingen."

Tip van VistaPrint

Heb je hulp nodig om opvallende content te creëren voor je socialmediaplatforms? Begin met een gratis sjabloon op VistaCreate en voeg vervolgens je eigen foto's, tekst, logo en meer toe.

Blik op de toekomst

In de vijf jaar dat Glowy bestaat, is het bedrijf snel gegroeid en inmiddels bestaat het uit drie vestigingen in de regio Berlijn. Het team hoopt nog meer vestigingen van Glowy te openen, maar ook om meer met evenementen en de mobiele beautybar te ondernemen.

"We hebben vanaf het begin Pretty Parties in onze studio's georganiseerd en we hebben op veel evenementen buiten de studio's gewerkt en samengewerkt", legt Theresa uit. "Onze studio's in Berlijn en onze klanten zullen altijd het hart van ons bedrijf zijn, maar we willen onze activiteiten in de toekomst uitbreiden."

Gerelateerde producten

Mijn marketing must-haves

Ga naar buiten met je bedrijf / overstap naar restaurant

Meer informatie

Een begrip in de omgeving: Zo valt Kelly Polanco op tijdens lokale evenementen

Lees hoe een kleine ondernemer succes heeft met lokale evenementmarketing

Meer informatie

Get the look: Lokale bekendheid

Maak reclame voor je bedrijf met marketingmateriaal voor onderweg.

Meer informatie

Gebruik de juiste marketingtools om je bedrijf effectief te promoten

Marketingmateriaal is essentieel bij het starten van een bedrijf. Vistaprints hoogstaande marketingmaterialen voor ondernemers zijn essentieel als je net begint.

Meer informatie

Begin nu